Klasické žárovky zakázány ve všech zemích Evropské unie

zarovkaVýroba a dovoz všech klasických žárovek bude po 31. srpnu zakázána ve všech zemích Evropské unie.

 

Toto nařízení vstoupí v platnost pro klasické žárovky z důvodů jejich velmi nízké energetické úspornosti – obvykle používají pro vytvoření světla pouze 10 procent energie dodávané do žárovky.

Jakmile budou doprodány všechny zbývající zásoby klasických žárovek, budou spotřebitelé muset používat úsporné alternativy osvětlení, jako jsou světlo emitující diody (LED), které nabízejí až 85procentní energetickou účinnost.

Na rozdíl od kompaktních fluorescenčních zářivek nabízejí LED zdroje až pětinásobnou životnost, svítí okamžitě po zapnutí a neobsahují nebezpečné látky, jako je rtuť. LED zdroje jsou navíc odolné vůči nárazům a vibracím.

Jeanine Chrobak-Kando, Business Development Manager společnosti Verbatim, k tomu říká: „LED zdroje nabízejí mnoho výhod, zejména pokud jde o energetickou úspornost, výkon, spolehlivost a životnost. Dokáží uspořit až o 85 procent více energie než běžné žárovky a protože nemají vlákno, které by se rychle opotřebovalo, jejich životnost je nejméně 35krát delší – což znamená více než 15 let použití navíc."

„Kromě energetické úspornosti a překvapivě rychlé návratnosti vstupní investice při přechodu na LED osvětlení, poskytuje LED také výjimečnou světlenou kvalitu a barevné podání. Spotřebitelé mohou volit mezi zářivě bílým světlem nebo příjemně teplým a náladovým osvětlením. LED zdroje jsou stmívatelné a snadno ovladatelné. A navíc jsou nyní k dispozici v moderním i nadčasovém designu, ve všech populárních tvarech a způsobech uchycení."

V současné době osvětlení zkonzumuje 19 procent celosvětové produkce elektřiny. Plný přechod na LED osvětlení může snížit spotřebu energie způsobenou osvětlením celosvětově o 40 procent a snížit provozní náklady přibližně o 130 miliard eur. Podle Climate Group to rovněž znamená 670 milionů tun oxidu uhličitého každoročně uvolněného do atmosféry. Tento údaj zhruba odpovídá úrovni emisí CO2 vytvořených leteckým provozem na celém světě v roce 2011.